tisdag 29 april 2008

receptet

Soffy ville ha receptet på det härliga cinnamon raisin brödet jag bakade igår men det är alltså varning på det här brödet för om det var farligt gott igår som nybakt så är det ännu godare rostat idag!

3½ dl mjölk
2½ dl vatten
50 g jäst
- vätskan handvarm, lös jästen, ja, det där kan ni, vispa ner lite av mjölet också och låt stå tills det bubblar ordentligt
blanda sen ner:
3 ägg
1 dl socker
1 tsk salt
120 g rumstempererat smör
2 dl russin
och sen mjöl ca 1 kg tills degen känns bra.
knåda ett par minuter och låt jäsa till dubbel storlek

kavla ut till en rektangel ca 1 cm tjock
2 msk mjölk pensla på degen
2 dl socker
2 msk kanel strö på degen och rulla ihop. skär till 3 limpor och försök stoppa ändana snyggt så inte degen kryper ut där som det gjorde på en av mina

lägg på plåt och pensla med smör, jäs ännu en timme och grädda sen i 175 grader ca 45 min

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nu ska här bakas - tack tack tack!

Anonym sa...

Hmm... jag hänger inte mer riktigt... äter ni det som matbröd???
Låter riktigt smarrigt... ska testa jag med till veckan när det är min tur att baka...

Fru Mju sa...

det här brödet kommer jag definitivt baka igen. funkar säkert bra som kaffebröd också, men då kanske man vill ha lite mer kanel och mer russin i.
det är alltså ett matbröd och godast rostat med smör på.