torsdag 10 april 2008

Lästrion, historiska skildringar

Veckans lästrio handlar om historiska skildringar. De två första var lätta men sen blev jag tvungen att tänka efter lite.
.

Hundra hemliga förnimmelser av Amy Tan var en underbart varm bok om två halvsystrar, en amerikanska och hennes kinesiska syster som pratar med andar och deras gemensamma resa till Kina. Detaljer kommer jag inte längre ihåg, det är väl närmare sex år sedan jag läste boken men jag kommer läsa den igen.
.
Lemprières Lexikon av Lawrence Norfolk köpte jag billigt på nån bokrea, en jättetjock pocket med miniatyrtext, jag trodde inte jag skulle läsa långt i den men överraskades positivt. En spännande bok som utspelar sig i 1700-talets London.
.
Slutligen en fotobok, 150 years of Photo Journalism, en riktig fotobibel fylld av härliga bilder.

4 kommentarer:

yllet sa...

Ohh! Så spännande med en fotobibel!! Den vill jag också ha!

Fru Mju sa...

ja, den är bastant minsann, det tar en bra stund att titta igenom den. :-)

lazy sa...

Kul att höra gott om romanen Lemprieres lexikon! Jag ska försöka få tag på den eftersom jag har och gillar själva Lemprieres classical dictionary, som jag jagade rätt på via antikvariat.net eftersom det var det mytologiska lexikon John Keats använde...

Kerstin sa...

Hej!

Vill du vara med på ett pocketutbyte?
Hör av dig i så fall.

Läs mer här: http://designk.blogspot.com/2008/04/pocketutbyte.html

//Kerstin