måndag 21 april 2008

how does your garden grow?

nu har jag haft den här gamla engelska barnramsan i huvudet så pass länge att den bara måste ut! så nu blir det en helt ny etikett i bloggen: trädgård!

Mary Mary quite contrary,
How does your garden grow?
With silver bells and cockle shells
And pretty maids all in a row.

det är ju trots allt vår och det börjar klia i trädgårdsnerven trots att det enda som blommar hos oss är en ynka scilla som ser smått vilsen ut.

Drömträdgården hittade jag i en två år gammal Bo Bedre: (bilden fotad direkt från uppslaget)

vita pioner, fläder, ormbunkar åååh

Men att doftpioner ska vara så fruktansvärt dyra! I år gör jag ett första försök att driva upp en från knöl och än så länge ser det bra ut. Lyckas det så köper jag fler knölar nästa vår.

och den där barnramsan då? ja, lite googlande så får man veta att den handlar om Mary Tudor (Bloody Mary) där garden står för gravgårdar och silver bells, cockle shells och pretty maids är olika tortyrinstrument. gulligt!

4 kommentarer:

Maria sa...

Hör bara Rebecka Törnqvist som sjöng den texten för ganska många år sedan. Hade inte en tanke på att det skulle handla om det hemska...

Anonym sa...

Aha, det var därför jag kände igen den (Marias kommentar)
Den som lät så rar...

Vita blommor och gröna blad är så vackert! Jag har funderat på det till stugan, där tomten går över till skogen. Kan nog bli vackert, men då måste jag hitta växter som gillar torka...

Anonym sa...

hoppas allt ar bra med er.Jag kommer hem nasta vecka,kan ej fatta vad fort tiden gar.
Kram soffie

Fru Mju sa...

maria och soffy: åh, där är något jag missat! hon har säkert tolkat den rart och det är ju trots allt en gammal barnramsa.
själv associerar jag bara till Agatha Christie men jag minns inte längre vad boken hette, kanske den hette just how does your garden grow? -det måste jag kolla upp

Soffie: har läst om era äventyr där down under och det låter helt underbart! kram