onsdag 2 april 2008

Lästrion, geografiska platser

Eftersom jag redan i Bokfemman hade avhandlat mina deckare så blir det här min första lästrio. Veckans lästrio handlar om geografiska platser:

Vilka är dina tre favoriter bland skildringar av olika geografiska platser - och vad har du själv för relation till platsen!


Den första boken på min lista blir en självklar Andalusiens grova salt av Vivi-Ann Sjögren. Den är bara underbar, en självbiografi om hur författaren som ung levde i andalusien med sin spanska man och deras lilla dotter. Mannen var fotograf och i boken finns härliga svartvita bilder. Jag var helt såld från första sidorna, jag ville vara författaren och jag ville leva hennes liv och i mig föddes en längtan till ett Andalusien jag aldrig besökt. Jag hade kunnat göra en geografitrio bara på hennes böcker men det ska jag kanske låta bli..?

Det andra jag kommer att tänka på är Stieg Trenters böcker om Harry Friberg i Stockholmsmiljö.

Avslutar trion gör Lars Sunds bok Natten är ännu ung Boken gavs ut samma år som jag föddes (1975) och handlar om ungdomarna i min stad och har blivit något av en kultbok här.

Genom att klicka på trean kommer du dit!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul med boktips!Jag älskar att läsa en bok som får mig att längta "dit"...