söndag 6 april 2008

Att växa upp

-Varför skulle inte jag kunna bli en bra förälder?
-Därför att då kommer jag att lära mina barn att dina barn är konstiga
...och du vet ju hur ungar kan vara
.
Yllet gjorde den här för ett tag sen och jag lovade hoppa på. Man ska skriva vad man gjorde för 5, 10, 15 och 20 år sedan. Ett tag får man allt sitta och grubbla men här kommer mitt liv:

5 år sedan: Året var 2003 och vi var inne på vårt tredje år som husägare och renoverare. Vi vaknade, steg upp, åkte och sågade och allt vad det nu var, drack hinkvis med kaffe, åkte hem och bytte till arbetskläder, åkte och jobbade, kom hem, sov, vaknade... Eftersom svärfar var med som arbetsledare så lyssnade vi mest på P3. På julafton kunde vi meddela min mamma att hon skulle få sitt första barnbarn!

10 år sedan: Vi flyttade officiellt ihop. Högskolestudierna hade lämnat på hälft och jag hade börjat jobba. Anmälde mig till en utbildning i Holistisk Homeopati i Estland av alla ställen (!) och blev antagen men sen blev det för mycket obsevarade frågor före starten så jag sparade pengarna. På sommaren åkte jag till Järna och tittade och övervägde den biten också en tid. Var det under det här året som jag började studierna till Inredningsarkitekt också eller var det året därpå?? Ännu en oavslutad grej när det gäller studier och yrkesval för min del.

15 år sedan: Året före studenten och vi hängde på café hela dagarna. En musikförening hade vi bildat också och jag satt som sekreterare det här året och på somrarna ordande vi rockfestival minsann! Myndig hade jag blivit det här året och körde mc, en Honda på 750 kubik från 1977 (var det väl) - en löjligt stor maskin för en liten tjej på 50 kg, men åh så härligt! På sommaren åkte jag på ett 2525-kilometers äventyr med tältet i packningen. Det här året blev det mest Joplin och Hendrix.

20 år sedan: waah! högstadiet och ungdomsgården. man försökte hitta sig själv. Jag hade börjat fota och framkalla själv i svartvitt på golvet i mitt dammiga rum med ett tjockt täcke framför fönstret. Guns 'n' Roses och Led Zeppelin övergick i Cure, Sisters of Mercy och Fields of the Nephilim.

5 kommentarer:

yllet sa...

Du ser vad jäkla mycket man hunnit med eg?! Och Fields of the Nephilim hade jag glömt bort! :) Men vi verkar ha gått samma vad vad gäller musik!

Fru Mju sa...

Yllet: precis, när man sätter sig ner med ett årtal och funderar en stund så har man ju faktiskt gjort en hel del!

Anonym sa...

Kul att läsa! Får lite nostalgiska minnen...Tänk vad livet gått upp och ner, och åt vänster och höger och...
Musik är verkligen ett aha för minnet, själv blev det U2, Mission och lite Clash!

Fru Mju sa...

soffy: bekanta band de också, lyssande en del på Mission och U2 :-)

Maria sa...

Roligt att läsa om dig alla år!! Jag har fått den utmaningen och ska skriva ner den någon dag, måste bara sätta mig ner och minnas först!