onsdag 8 oktober 2008

höstkok

dags att fylla på syltkällaren lite
- javisst, jag har en sån,
visserligen fylld med allsköns skrot från förra ägarna för tillfället
men det ska det bli ändring på!

häromkvällen väntade en kasse äpplen ute på trappan när vi kom hem och de måste ju tas tillvara innan de ruttnar bort i vindfånget,
fasta och lite syrliga är de.
så nu står första kastrullen äppelmos och puttrar på spisen.
med grova äppelbitar, råsocker och kanel.
mums

och underbart höstväder är det idag dessutom
och jag sov nästan bra i natt

3 kommentarer:

Anonym sa...

Själva ska vi göra tredje satsen med äpplemos till helgen, blir totalt 15-18 kg äpplemos i frysen!

Pajer blir det nog oxo... :D

/Caroline

M sa...

Vilka fina recept! Äppelpajen är precis vad jag tänkt mig. Det är ju så roligt att baka på egna äpplen dessutom. 1000 tack!

lisa sa...

vi gjorde också mos ikväll. ack så gott det är med hemmaäppelmos. inget bobstrunt kommer ens i närheten av det. och vilket lyx att ha en syltkällare. det vill jag också ha...