lördag 19 juli 2008

receptjakt !

fick precis ändan ur och steg upp och tände taklampan, ute har det hunnit bli mörkt under tiden jag suttit och receptsurfat på nätet. glutenfritt. mjumaken har nämligen blivit gradvis sämre under våren och efter en del surfande och experimenterande verkar han reagera på gluten. får hoppas att det går över om han lyckas hålla sig glutenfri ett tag. själv drabbades jag nämligen för många år sedan av något liknande, sekundär laktosintolerans och kan idag använda mjölkprodukter som vanligt igen men under ett-två år tålde min kropp inte det minsta laktos och det blev till att lusläsa förpackningar. idag kan jag inte ens se åt grillchips längre (det var den enda sorten som inte innehöll laktos då!).

så nu blir det alltså att tänka om lite hemma när man lagar mat. suck.

vad är det som händer egentligen? hur kan vuxna människor utan allergier helt plötsligt drabbas av födoämnesintoleranser? muttermutter.

nu närmar bröllopsdagen sig och mjumaken som har stående beställning på smörgåstårta hann redan sorgset konstatera att han nog får hoppa över den i år. och så kan vi ju inte ha det! så nu har jag surfat efter recept och tips, i morgon ska jag bekanta mig med nymodigheter som bovete, fiberhusk och diverse dyra glutenfria mjölblandningar. wish me luck!

4 kommentarer:

Anonym sa...

i wish you luck! :)

Anonym sa...

Så tråkigt, och knepigt att ha koll på allt! Lycka till med "bröllopstårtan"!

yllet sa...

Hoppas det gick bra?? Det där är outforskad mark för mig!
Du är för övrigt nominerad och utmanad hos mig! http://ylletfilosoferar.blogspot.com/2008/07/nominerad-och-utmanad.html

Anonym sa...

Märkligt att bli intolerant mot grejer nä rman är vuxen...

Lycka till med tårtan!