lördag 7 februari 2009

one of those days

tanken var att barnen och jag skulle gå till lekparken idag, vara ute i nysnön som det ju finns alldeles tillräckligt av för tillfället.
så går stackars fyraåringen och blir sjuk. han ligger nerbäddad i febersömn och jag sitter och jobbar på att äta upp alla blåbärsmuffins jag bakade på förmiddagen. synd om mig, va?

det finns dagar då det inte är fullt så upphetsande att vara ägare till ett gammalt hus,
idag var en sån dag då jag tittade ut genom fönstret i barnrummet och såg det här:

isrännor och istappar utefter fönstret. de kan bara komma från ett ställe: mellan fasaderna.
vårt hus fick nämligen ny fasad i början på nittionånting och då lämnades helt korrekt en luftspalt mellan den gamla kalkade fasaden och den nya som är av nån sorts isoleringsskivor. i samma veva tog de bort en balkong på andra våningen.
den var säkert inte i allra bästa skick.
men sättet de gjorde det på var mindre lustigt,
de bara tog bort själva balkongen och spikade igen den gamla balkongdörren av trä och satte de nya fasadskivorna över eländet. så utifrån ser det ut som tre fönster på rad, inifrån ser man att kvar är en halvt bortmurknad dörr under fönstren.
i något skede har det sen läckt in vatten.
jag har gett första hjälpen åt eländet men tydligen kan det röra sig om en större skada.
suck.
alltid är det ju något med gamla hus men vi hade hoppats kunna undvika att ta itu med den här biten innan vi har råd att bygga tillbaka den gamla balkongen...

4 kommentarer:

Anonym sa...

ajaj... ååh vad trist! Gamla hus har sin charm... OCH överraskningar. Har själv insett att jag aldrig kommer att bli rik på pengar så länge vi bor i vårt hus, hålen att fylla tar aldrig slut... men man kan vara rik på annat ;)
Krya på er!

Anonym sa...

wow vilka bra kort, Stackars lille storebror som är sjuk hoppas han kryar på sej snabbt,
kram

Lina sa...

Hej! Sådana elaka förkylningar går visst runt just nu. Vi har klarat oss hittils men det är kanske vår tur nästa gång. Jag skulle hemskt gärna bo i ett gammalt charmigt hus men jag förstår att det har sina baksidor också...
Hälsningar, Päivi

M sa...

Åh fy! Vi som precis gjort klart i vårt hus och som mår illa av att se korten från ombyggnationerna lider med att se sådant som måste åtgärdas. Lycka till!