onsdag 4 juni 2008

fru mju goes hausfrau

En bild av lillen på mormors sommarstuga i helgen, helt enligt reglerna påklädd i sommarhettan men lite fånigt ser det allt ut. men han njöt. jag har köpt hem lite tunn trikå, både gulmönstrat och grönrandigt för lite sköna sommarkläder men inte kommit längre än så ännu. solhatten är egensydd, vändsydd grönblommig med solgult foder.

Igår hade vi sommarens första picknick. Treåringen och jag bakade rabarbermuffins på förmiddagen och när det var dags för lillen att sova så tog vi en picknickpromenad och njöt i solskenet trots att det blåste lite. På eftermiddagen bakade vi syltkakor. Receptet på rabarbermuffins hittade jag på nätet men det var inte i min smak så nästa gång fixar jag enligt eget huvud.

Och det här med städschema är det bästa jag gjort på år och dar, ja, i hushållet då alltså och inte inberäknat renoveringsgöra. Nu är vi inne på andra veckan tror jag det är och resultaten börjar synas (trots tent och allt vad det var förra veckan) och det finns energi över att göra annat också, det blir inte så pass kaotiskt att tanken på städning suger musten ur en.
Så hur ser då den genialiska listan ut då?

må: torrmoppning. lilla toaletten.
ti: köket. micron och kylskåpet torkas ur, skåpdörrarna och arbetsytorna torkas, återvinningen ses över och sopskåpet torkas ur.
ons: tamburen och vindfånget ses över
to: - - -
fre: dammsugning och golven skuras
lö: badrummet
sö: - - -

som ni ser så är det ju frågan om att varje dag göra något smått, på så sätt hinner det inte gro igen helt. och två "lediga" dagar finns också så det inte blir stressigt och att man känner att man måstemåstemåste. ni andra kanske är så ordentliga och städade av er att ni inte behöver sätta upp ett schema men hos oss funkade det bara inte på något annat sätt. och när det inte ser hopplöst ut i alla hörn så får man ju energi över att göra annat plock också, igår rensade vi sex kassar leksaker ur barnrummet! fatta, sex kassar!!! och då är det ändå inget stort rum.

Dags att börja samla ongarna och gå ut i sommarlovet! Ha bra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

En sån fin bild på lillen, han ser så nöjd ut i sin fina sommarhatt!

Och städschema låter som en jättebra idé, jag är den som städar här hemma till 99% och det gör att maken inte ser det som behövs göras. Men igår fick jag honom att hjälpa till med att torka ur och rensa i klädgarderoberna, det är så skönt när allt är rent & fint! Och nu har jag koll på vilka kläder jag måste inhandla till sommaren (dvs jag har gått upp i vikt...)

Anonym sa...

Här skulle ett städschema också behövas. Nu använder vi oss av metoden katastrofstädning = tar det allra allra värsta lite då och då. Usch och jag hatar verkligen att ha det så.

Ett städschema skulle behövas.