torsdag 8 maj 2008

utmaning antagen 2!

Soffy utmanade mig med en hel hög bokfrågor så here goes:

1. Vilken bok läste du senast? Senast läste jag Mina döttrars systrar av Barbara Voors, den gick att läsa men är ingen bok jag ger högt betyg

2. Vilken bok ska du börja på härnäst? Jag har börjat läsa Camilla Läckbergs senaste ute i trädgården, jag är precis så pass intresserad att jag inte ens minns vad den heter och orkar inte gå till vindfånget och kolla. intelligensbefriad sommarläsning helt enkelt

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla När jag kollar så är det faktiskt övervägande kvinnliga men med ganska knapp marginal och det mycket tack vare att jag har så mycket Lang och Christie i hyllan.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?… Om boken är bra kan jag börja sörja att den tar slut redan innan jag hunnit särskilt långt i boken, då försöker man bromsa lite samtidigt som det inte går att låta bli att sträckläsa.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv? Jag går nog en del på omslag om författaren är obekant, dessutom får man bra tips på bloggar och på adlibris sida där de tipsar om vad andra köpt

6. När blir en bok för lång?Oj, det finns ju intressanta böcker som kan bli hur långa som helst. Boken blir väl för lång på det ställe då man börjar tappa intresset och kika på hur många sidor man har kvar

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska? Nä, jag har inte ork nog att börja översätta själv

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa? Det var väl Cornelia, Cary Grant och Kärleken av Marisa de los Santos, språket var underbart och historien var småsöt, man blev glad av den boken!

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp? Jag kan ge upp redan ett par sidor in i boken om den inte griper tag i mig, sen tar jag ofta upp den efter en tid och ger den en andra chans

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls? Överrepresenterade är helt klart deckarna. Sci-fi finns inget av (ja om man då inte räknar ett gammalt ex av Liftarens guide till Galaxen..)


Ska nån utmanas med bokfrågor är det välan bloggvännen Yllet

Inga kommentarer: