måndag 3 mars 2008

Grötigt värre

skåpinventeringen fortsätter! igår bakade jag på havregrynsgröt eftersom ingen av oss är älskare av havregrynsgröt så flingorna blir lätt gamla längst bak i skåpet,
det blev en hit!
så nu måste jag ju tipsa er om det, lättbakat, billigt och gott!
jag bakade på
1 liter färdig ljummen havregrynsgröt
3 dl vatten
50 g jäst
½ dl olja
salt och sirap
vetemjöl (det gick nog rejält åt här innan degen kändes bra, gröten är ju rena klistret!)
degen får först jäsa en timme och sen ännu på plåt ½ timme före gräddning. jag körde 175 grader varmluftsugn ca 20 minuter så lite högre värme i vanlig ugn då.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm, ser jättegott ut! (och tillräckligt enkelt) Det här receptet ska Linnea och jag pröva imorgon!
/camilla

yllet sa...

Ohh jag är så hungrig och de ser så goda ut de här! :)