tisdag 11 mars 2008

krämig vitlökssoppa

Här kommer receptet på vitlökssoppan jag kokade igår (och alltid kokar när vi är krassliga) och som Cattis blev nyfiken på. Receptet är från Mat med smak från Icas Provkök och jag har inte ändrat på något. Soppan är ju fantastiskt god även fast man inte skulle råka vara förkyld men här hemma har den gått och blivit förkylningssoppa. Treåringen tycker inte om att äta soppan som sådan men istället kokar jag potatispulvermos på den åt honom och då gillar han den. Ska annars ätas med krutonger - eller varför inte med nudlar i? snabbkokt och god soppa och persiljan tar effektivt ut vitlökslukten.

2 msk smör
2 msk olja
12 vitlöksklyftor
*värm fettet och skiva i (eller pressa i ) vitlöken. Bryn inte
1 stor knippe persilja (numera har jag alltid ett stort lager mammas torkade persilja i skåpet)
1 liter hönsbuljong
*tillsätt och låt koka några minuter (fräs ner persiljan en stund innan du häller på buljongen)
1 msk ljus maizenaredning (jag brukar köra 3-4 msk för jag vill ha tjockare soppa)
*red av och koka några minuter
3 äggulor
1 dl grädde
*vispas ihop och rörs ner i soppan som får sjuda men inte koka upp.

4 kommentarer:

Anonym sa...

det där receptet låter jag vara kvar uppe så min influensasjuka man ser det. :D det är ju han som lagar den mesta maten här :) kram sandrah

Anonym sa...

Mannen som är sjuk ska nog få lite sån soppa idag(om han nu vill äta ngta alls...)

Kul att du tyckte om mitt collage, jag har ju inte photoshop så jag leker på www.scrapblog.com

Anonym sa...

Mums! Låter gott! Vitlök är ju gott oavsett om man är krasslig eller inte. Ska nog överaska pojkvännen med lite soppa. :)

Cedrik sa...

Jag känner att jag borde skaffa en soppmakande flickvän/fru jag också! :/