söndag 7 september 2008

Jag vill bo i en zvamp

Jag inledde ju dagen med tre frostbilder och fortsätter med ytterligare tre dagsfärska bilder på temat natur. Mirre hade redan lämnat en kommentar till frostinlägget där hon skrev om hur vackert höstväder det sen blev av dagen - ja, riktigt underbart höstväder med sol och faktiskt även lite värme. höstvärme.
Vi satt och drack kaffe ute i trädgården när min mamma ringde.
TRATTKANTARELLER på tapeten!
ett ganska-så-hemligt-ställe där det växer mer-trattar-än-nån-orkar-plocka!
ville jag komma med?
???
??
Vilken fråga!

Downsidan var att där skulle finnas tjocka moln av älgflugor!
Aldrig hört om såna förut? Det är lustiga platta saker som när de landar släpper/tappar sina vingar och kryper omkring, blodsugare som tar miste mellan människor och älgar, rikigt retsamma kräk m a o och jag hade faktiskt inte träffat på bär- och svampplockargisslet tidigare.
Ännu för några år sen var älgflugorna ett okänt fenomen. Sen fick jag barn och har inte haft lyxen att förirra mig ut i skog och mark. Svampjakten jag ägnat mig åt på senaste år har varit i stil med Drive-by-shootings, jag känner till en liten smal skogsväg där det under bra år växer mer Karljohan än man orkar bära hem och på senare år har jag haft ungarna med i bilen och stannat typ varannan meter, hoppat ut ur bilen, plockat praktexemplaren och kört vidare till nästa svamp... Kom jag från ämnet?
Nå, det här var första skogspromenaden på år och dar m a o, en riktig svampjakt.
Och de där omtalade älgflugorna överskuggade hela upplevelsen.
Så hur gick det?
jag sprang upp på vinden och ryckte åt mig min gamla gröna fjällrävenjacka. den har ju huva. helst hade jag åkt och köpt en sån där löjlig hatt med nät men det var ju söndag och allt var stängt.
när jag satt mig i bilen och kört några kilometer
började det lukta
kattpiss.
För något år sen hade vi en kull kattungar som hittat upp på vinden och tyckt det var ett bättre ställe än sandlådan i badrummet.
Nu när jackan blev varm så... ja, ni förstår.
MEN! tro alltså! fru mju har upptäckt undermedlet mot älgflugor! inte en fluga tog mig för en älg och jag fick gå orörd genom skogen!
kattpiss - älgflugor
kattpiss - älgflugor..
mja, kampen är ganska jämn men jag lämnade jackan i bakluckan på bilen tills nästa expedition trots allt.
svampar? njaaa...
det här var väl vad vi hittade. vi var tydligen för tidigt ute.
men magen full av lingon fick jag i varje fall.
och en skogspromenad som doftade ljummet kattpiss.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, det ska jag testa nästa gång jag är i stugan! För där finns det älgflugor och jag AVSKYR dessa kryp! De är äckligare än fästingar!

Mirre sa...

Sitter och skrattar högt i soffan, du är ju helt fenomenal du!

Fru Mju sa...

roligt att kunna roa :-)

och Soffy, du kan ju skicka hit en jacka så låter jag impregnera den helt gratis!

M sa...

Skrattar lika mycket här i min soffa. Men det skulle inte förvåna mig om man kunde sälja kattpiss på burk och göra sig lite kosing på det. Herrejistanes. Folk gör ju halsband av älglortar och fint folk bär dem som om det vore kronjuveler.

Synd på jackan... De är lite kultiga numera.

Anonym sa...

Wiii ljummen kattpiss lukt kan inte vara skoj...Jag är lite avis på alla som har sina hemliga ställen med MASSOR med kantareller. Grrr...Nä jag får snällt köpa polska fabriksutsläppsdrabbade gulingar... :(