tisdag 22 januari 2008

veckans bokfemma

Veckans bokfemma hos Malin har temat språk och här kommer mina fem efter en titt bland böckerna i hyllan:

Först ut på temat språk måste jag sätta Astrid Lindgren och det behöver väl ingen närmare förklaring? Hennes böcker har gett oss bekantskaper som Madicken, Emil och Ruskprick och Knorrhane, miljöer som Saltkråkan och Bullerbyn och helt nya ord som sakletare och spunk. Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump -jag bara älskar det och det var väl här bokintresset började.

Andra ut är Cornelia, Cary Grant och Kärleken av Marisa de los Santos. Jag blev överlycklig över veckans tema eftersom jag får in den bok jag läser just nu. Jag är helt förälskad i den här boken och språket i den och jag sörjer att den kommer att ta slut alltför fort. Faktiskt hade jag så svårt att slita mig att jag försökte läsa vidare samtidigt som jag matade en viftande Lillprins på tio månader, det gick väl sådär...

Jonas Hassen Khemiri och Montecore har en given plats på den här listan.

Sen som en annan tolkning av temat språk: flertalet ordböcker i hyllan.

Sist men inte minst: Naisen kanssa av T. Sillantus och M. Gylling med illustrationer av S. Rosse. Egentligen en serie "guider" för alla män i ett förhållande, träffande text med fantastiska popkonst-serier som illustrationer. Borde definitivt översättas från det finska språket så fler fick möjlighet att läsa dem.

Inga kommentarer: