lördag 24 november 2007

hjärtat i halsgropen

en morgon vaknade jag till en dator som vägrade starta upp.
på amerikanska (eftersom pc:n är en av min amerikaniserade fars gamla avlagda) uppmanades jag att deleta något för att sedan något annat.
bör påpekas att jag är inte familjens dataexpert direkt men inte ens lillebror kunde ge råd och då är man ute på hal is.

det var som att vakna till en av mina mardrömmar!

när man började fotografera digitalt så säkerhetskopierade man ju nitiskt - jag har faktiskt dubbla kopior från första året, bara för säkerhets skull.
sen blir man bekväm och kopierar mer sällan.
sen petar Superhjältar in främmande föremål i CD-brännaren så den går sönder
och sen blir det inte av att man köper en ny för det är ju så hopplöst med alla skivor som ska in i pärmar som blir fulla och man borde ju köpa en extern hårdskiva istället.

sen kommer den där morgonen då man sent i november sitter i skiten och den värmer inte ens längre
inget sparat sen januari
risken finns att varenda bild som någonsin tagits av Lillprinsen
är väck

som tur var så var det inte så illa och den tredje datafirman jag ringde till uppfattade min panik och tittade på datorn.
nu har jag dator
och en ny extern hårdskiva med plats för ca 91 000 bilder.
och en saftig räkning

vilken lättnad

3 kommentarer:

Anonym sa...

Guu vilken tur att inget kom till skada.

Articuno sa...

Skönt att det ordnade sig! Det är inte roligt att förlora barnens första år - jag vet ju.

Fru Mju sa...

ja, tur kan man kalla det, idiottur. när ska man lära sig göra saker ordentligt och i tid???

articuno: jo, jag har tänkt mycket på hur det gick med era bilder