söndag 30 december 2007

bokfemman


Det har blivit på tok för lite böcker de senaste månaderna och när jag snubblade över Bokfemman på Malins blogg så föll jag direkt. Gå in och läs mera här. Jag har redan lagt ihop en adlibrisbeställning utgående från många intressanta recensioner via bokfemman. Spännande och inspirerande!
.
Det tog sin tid att välja de fem bästa av böckerna jag läst i år,
mest för att jag främst läst deckare -ja, och så sociologiböcker för studierna då men det räknas ju inte.

Jag har inte rankat dem alls utan det här blir en boktopp utan rank.

Först ut på listan är Bländverk av Reginald Hill. Jag älskar engelska deckare och den här tror jag bestämt var årets bästa (sorry Peter Robinson men Hill knep priset).

Montecore av Jonas Hassen Khemiri var en frisk fläkt, vilken språkglädje!

En klassisk Agatha Christie hinner också med på listan trots att det inte blivit många i år. Jag samlar på Trumfserien från femtiotalet och Tio små negerpojkar var ett av årets fynd.

Där vi en gång gått gav Kjell Westö Finlandiapriset men den föll helt platt hos mig och jag blev tvungen att läsa Vådan av att vara Skrake en tredje gång för att kontrollera om den verkligen var bra -och jo, det är den.

Paul Austers Att uppfinna ensamheten. Bara en vacker bok som kröp under huden och stannade där ett bra tag.





6 kommentarer:

Miss Marie sa...

jag har inte läst några av böckerna du nämner här, så det blir något att kolla upp! =)

Anonym sa...

Attans att du skulle vara tvärtemot då ;-) Det lutar nog faktiskt mot att jag byter design, har pillat lite mer med den jag lade in bild på så nu gillar jag den mer. Är irriterande när det inte fungerar som jag vill att det skall göra.

Visst såg den ut som Soffie designen :-D Har ändrat den till detta nu http://helenasnackar.blogg.se/test2/, jag gillar den bättre och så fungerar det ju som det ska också, vi får väl höra om Soffie gillar den också då...

Hinner du läsa böcker?!? Jag köpte en nu innan jul, tänkte att när vi ska vara hemma båda två i elva dagar måste jag väl hinna. Har inte läst en sida ännu... Dock får jag nog skylla det på att jag sitter framför datorn och pillar istället :-)

Gott nytt år på dig!

Fru Mju sa...

marie: det är ju just det här som är så kul med bokfemman, man får tips om böcker man annars skulle ha missat!

helena: visst ser den andra också ut som Soffie! :-)

Anonym sa...

Verkar vara bra böcker det där.Bra boktips.
GOTT NYTT ÅR FRÅN MEJ TILL DEJ

Anonym sa...

Tjohoo ja visst var det jag eller hur.
Jag gillar den jättemycket.
Kram

yllet sa...

Åh vad roligt att någon mer läst och tyckt om Våndan av att vara Skrake!! Jag hittade den på tokrea, du vet så där billig så det nästan är brottsligt att inte köpa den trots att jag inte visste något om den öht! Men åhh! vad jag gillade den! :) Och Montecore läste jag i somras och tyckte den var tokbra! Deckare har jag kommit lite ifrån. Jag har en Austerbok som ligger och väntar på mig, dock på engelska så jag drar mig lite för det.. :)